Hösten 2004

Trafiken i Bällsta

Vi är övertygade om att samtliga i Bällsta önskar ett ”Trafiksäkert Bällsta”. Därför bör denna information läsas av alla körkortsinnehavare i familjen.

Det trevliga med Bällsta är att området nu åter vaknar till liv med en massa härliga små barn. Genast blir trafiken en fara för dessa barn.

Vad är det då som gäller enligt lag och ordning?

Hastigheten: Alla ser och vet att det är 50 km/tim i hela Bällsta och vissa sträckor med 30 nära skolor. Många vill att hastigheten sänks till 30 i hela området. Det går inte och skulle dessutom irritera många. Låt oss också slippa ”guppen”. Då är det bättre att ALLA håller max dessa hastigheter. (Tänk på att Du vinner endast 20 sek på att köra i 60 istället för 45 på en sträcka om en (1) km. Risken att det händer något fruktansvärt har dock ökat markant).

Högerregeln: Den gäller i HELA området. Det innebär t. ex. att alla som kör norrut
på Bällstavägen har skyldighet att lämna företräde för trafik på ”småvägarna” till höger. Nu rekommenderar vi dock att när man kör ut från dessa ”småvägar” så skall man vara försiktig i alla fall. En olycka är värre än förlorad rättighet och prestige. Budskapet är att man skall ta det lugnt på alla vägar.

Parkerade bilar på vägen: Parkering är enligt föreskrifterna max 24 timmar i sträck. Det innebär att när man använder bilen på dagarna så blir det aldrig ”24 timmar i sträck”. Dock vädjar vi för allas säkerhet och då speciellt lekande och cyklande barn, att undvika att ha bilar (eller andra fordon) parkerade på vägarna. Idealet är om alla ser till att man kan parkera sina bilar på fastigheten. Dessutom underlättar det snöröjningen.

Det är inte trevligt att komma med pekpinnen så här. Tanken är att det skall upplysa om vad som är tillåtet. Vi kan sedan bara vädja till att Du respekterar reglerna. Händer något så att någon blir skadad, så blir den skadade och man själv olycklig.

Medlemskort eller inte

På informationsbladet som skickades ut under augusti månad frågade styrelsen följande.

Vad tycker Ni om medlemskortet?

Bällsta Villaägareförening har ca. 350 medlemmar och ingen har hört av sig till styrelsen. Nu får Ni en möjlighet till att säga vad Ni tycker. Medlemskortet görs inte av sig själv utan styrelsens insats. Kontakter med de företag som är villiga att ge medlemsförmåner och att dela ut 350 st. medlemskort till rätt medlemsadress.

För att kunna fortsätta med detta föreningsarbete måste vi känna en motivation. Detta kan endast Ni medlemmar påverka genom att kontakta styrelsen och säga vad Ni tycker. Nu hoppas vi att det är många som hör av sig. Det är viktigt för styrelsens arbete.

Finner styrelsen att intresset är lågt kommer medlemskortet att upphöra.

Ni har telefonnummer och adresser till samtliga styrelsemedlemmar. Ring eller skriv till någon i styrelsen.

Radonkontroll

Det är viktigt att veta om man bor i en bostad med radon. Radonkontroll kan Ni få hjälp med genom att kontakta Linda Holmström på Kommunkontoret, tel. 08 – 587 853 66.

Uppföljning av medlemsförslagen

Från ett tidigare info har styrelsen fått förslag från medlemmar om vad vi kan göra för att minska föreningens kapital.

Ett av förslagen som inkommit är önskemål om hastighetsbefrämjande åtgärder. Många av förslagen faller dock inom kommunens ansvarsområde. Styrelsen för Bällsta Villaägareförening har därför haft ett sammanträde med Vallentuna kommun för att få klarhet i detta. Sammanträdet var positivt på så sätt att kommunens tjänstemän lovade att förbättra och reparera inom vårt bostadsområde. Det kan bl. a. nämnas att buskar och träd skall röjas och lekplatser repareras. Det skall placeras ut bord och sittbänkar på t. ex. Gustafs udde och på lekplatsen vid Bataljonsvägen- Skvadronvägen. Borttagning av stenblock i Vallentunasjön. Den fortsatta utbyggnaden av Stockholmsvägen planeras för fullt. Övriga frågor och förslag skall styrelsen arbeta vidare med.