Oktober 2006

Boulebana

Om tillräckligt intresse finns kan en boulebana anläggas vid lekparken Bataljonsvägen / Skvadronvägen. Tanken är en mötesplats för gammal som ung och ett ”levande” Västra Bällsta.

Andra områden i Vallentuna har redan detta och det verkar vara väldigt uppskattat!

Vi söker en (eller flera) som är intresserad av boule och som kan instruera och kanske hålla i enklare tävlingar och liknande.

Kontakta Kurt Näslund tele: 511 742 63.

Hastighetsbegränsning

Årsmötet gav styrelsen i uppdrag att undersöka möjligheterna till 30 km/tim inom
området.

En enkät delades ut och att döma av svaren är majoriteten i västra Bällsta för en hastighetssänkning. Alla är tyvärr inte det och då går det ej att pressa på för en begränsning till 30 km/tim. Styrelsen beslutade att gå en medelväg och har nu i ett brev till Vallentuna kommun begärt en sänkning till 40 km/tim i hela området (30km/tim kvarstår runt skola/förskola).

Övrig information

• Styrelsen har bett ansvarig hos kommunen att sätta upp fler hundlatriner i området.
  • En påminnelse om att klippa häckar så de ej skymmer trafiken eller hindrar gående på trottoarer.
  • Långtidsparkerade bilar på gatorna skall bort ifrån området mest p.g.a. risken för olyckor men också för att dom hindrar snöröjning. Dessutom är det inget trevligt inslag i miljön.

Områdesbevakning

Närmar sig Bussen Bällsta hållplats en mörk höstkväll omkring midnatt? Känner Du eller Ditt barn olust att gå ensam hem genom området i natten? Är ni bortresta och vill att någon ”ser till” tonåringen under helgen? Eller vill du att bevakningen tittar till ditt hus nattetid? Detta och mer därtill kan du få för endast 85 kr/mån. – mer info finns på hemsidan!

Fler och fler gator ansluter sig – gör det Du också!

Med vänlig hälsning & trevlig höst!

Bällsta Villaägareförening,