September 2007

E-postadress för utskick

Tänk om vi kunde sända ut informationsblad till Din e-postadress istället, vad lätt det skulle gå och snabbt du skulle få information. Låt oss starta. Meddela din e-postadress till annika@ekdahl.org . Till att börja med blir det lite extra arbete för oss i styrelsen men på sikt blir det enklare och mer flexibelt. Alla har inte Internet och de får naturligtvis informationsbladet i postlådan som vanligt.

Många nyinflyttade

Vi vill välkomna alla nyinflyttade i området!

Det rör på sig i Västra Bällsta. Många byter boende och då kommer många nya grannar till området. Vi hälsar alla nyinflyttade välkomna och hoppas att Ni skall trivas här. Separat försöker vi ge lite information direkt till Dig/Er om vår förening men misslyckas vi att hålla koll på alla, så ber vi om överseende. Vi rekommenderar en titt på vår hemsida www.ballstavf.se

Boulebana

Boulebanan är äntligen färdig! För spelsugna boulespelare finns den i lekparken mellan Bataljonsvägen och Skvadronvägen. Premiärtävlingen genomfördes i slutet av juli. Läs med på www.ballstavf.se under aktiviteter. Alla är välkomna att prova på att spela. Kanske kan det bli tävlingar mellan kvarter eller gator! Låt fantasin flöda.

Köp och sälj

Kanske vill du bli av med en säng eller du vill köpa en gräsklippare? Kanske just din granne Bällsta vill bli av med just det du vill ha? Vi tittar på att sätta upp en ”Köp och sälj”-möjlighet på vår hemsida där du som medlem ska kunna lägga upp annonser. Återkommer senare om detta.

Hastigheten i området

Nu har skolorna börjat igen och vi vädjar till alla att hålla hastighetsbegränsningarna. Styrelsen diskuterar konkreta lösningar med kommunen för att få ner hastigheten i Västra Bällsta. För två år sedan fick styrelsen i uppdrag av årsmötet att försöka få ner hastigheten till 30km/tim i hela området. Till vissa trafikanters glädje och mångas förtret, så är kommunens policy att inte införa 30 km/tim i hela bostadsområden (till skillnad mot Täby kommun).

Vi diskuterar nu vissa punktåtgärder som skall hålla nere hastigheten på de befintliga 30 sträckorna (obs – ej gupp i gatan). Så nu har vi kommit en bit på vägen för ett lugnare bil-Bällsta. Mer om detta senare under hösten.

Bevakningen

Styrelsen arbetar vidare med möjligheten att hela området bevakas. Idag är det tre områden som är bevakade och allt fungerar utomordentligt bra. Ju fler vi är dessto bättre ”service och täckning”. Hör av dig till Kurt Näslund tel. 511 742 63 om du har frågor.

Kort om…

Just nu pågår asfaltering av vägar i vårt område och snart kommer första snön så vi vädjar om att parkera din/era bilar på tomten.

Vad är en trygghetsvandring och varför skall man göra en sådan? Läs mer på
www.ballstavf.se.

Medlemskorten kom ut lite sent i år vilket vi beklagar. Företag/affärer som ger rabatt vid uppvisande av medlemskorten återfinns på hemsidan.

Med vänlig hälsning & trevlig höst!

Bällsta Villaägareförening,