December 2007

God Jul och Gott Nytt År!

Medlemsavgiften

Nu är det dags att förlänga medlemskapet som är oförändrat även för 2008 dvs 50:- per fastighet. Bifogat är inbetalningskort. Ni som får informationen via e-post ber vi inbetala till pg 584250-5 och ange namn och adress. Förfallodag är den 31 januari 2008.

Trafiken och vägarna

Äntligen har vi fått beslut i kommunen om hastighetsnedsättande åtgärder i vårt område.

Lite bakgrund:Vi har tidigare berättat om önskemålet från medlemmarna att hastigheten på våra vägar sänks till 30km/tim eller åtminstone 40km/tim. I nuläget är detta inte möjligt. Tills vidare har vi utgått från de två 30-sträckor som finns på Bällstavägen och sett till att hastigheten efterlevs. Där passerar många barn till och från dagis, skola och fotbollsplan. Efter våra påtryckningar har nu kommunen antagit ”hastighetsnedsättande åtgärder”. Man kommer att bygga midjor vid övergångsstället på södra delen av Bällstavägen samt vid lekskolan Kusin Vitamin och övergångsstället vid nedfarten till Gustavs udde. Vidare kommer man för att få ned hastigheten på Bällstavägen, göra en upphöjning i korsningen Bällstavägen/Skvadronvägen.

Brevet om kommunens beslut finns att läsa på vår hemsida ( http://www.ballstavf.se ) (förslag nr 27 under rubriken Medlemmarnas förslag). Åtgärderna är planerade till våren då asfalteringsarbete krävs.

Klotter

Alla har säkert noterat problemet med klotter i kommunen. Vi är ganska förskonade men klottret finns och det är trist att se i vardagsmiljön och är heller inte tillåtet. Tyvärr kan inte kommunen alltid rensa bort detta. Låt oss själva hjälpas åt att hålla området rent och snyggt. Föreningen kommer att köpa in en sk ”Klotterbox”, som innehåller starka saker att ta bort klotter på små ytor, t.ex. elskåp, stolpar, parksoffor, brevlådor, etc. Där finns också skyddsglasögon och handskar samt klara instruktioner. Är du drabbad eller manad så kan du låna boxen och tvätta bort klotter.

Klotterboxen kommer att finnas hos Birgitta Saarikoski på Tingvallavägen 1 efter nyår för utlåning vid behov.

PS. Vill du få denna information via e-post istället, mejla till annika@ekdahl.org.

Med vänlig hälsning och hopp om en vit jul,
Bällsta Villaägareförening