April 2008

Valborgsmässoafton

Välkommen att delta i vårt traditionella och stämningsfulla fackeltåg från Lovisedalskolan till Gustavs Udde där vi tillsammans tänder årets valborgseld!

I år kommer firandet att vara lite annorlunda då Vallentuna kommun valt att lägga det officiella valborgsfirandet vid Gustavs Udde.

19:45Samling vid Lovisedalskolans parkering för utdelning av facklor (notera att facklor endast delas ut till vuxna och att föräldrarna ansvarar för barnens säkerhet).
20:00Tändning av facklor och avgång till Gustavs Udde.
20:30Tändning av valborgseld vid Gustavs Udde. Med program från kommunen men tal och sång.

Arrangörer: Bällsta Villaägareförening och Vallentuna kommun.

Trafiken i vårt område

Nu under april kommer det att påbörjas arbete med att göra midjor vid 30-sträckorna på Bällstavägen samt en ordentlig upphöjning i korsningen Bällstavägen /Skvadronvägen. Läs mer om detta på http://www.ballstavf.se

Under årsmötet diskuterades hastighetsbegränsning på Wirsénsväg mot Gustavsudde och trottoar på södra delen av Bällstavägen från Lovisedalsskolan mot Stockholmsvägen. Styrelsen fick i uppdrag att undersöka möjliga lösningar på detta.

Även problemet med parkeringen i vårt område togs upp under årsmötet. Se separat informationsblad.

Köp och sälj

Köp och säljfunktionen på vår webbsida håller på att ta form. Inom kort kommer det att vara fritt fram för medlemmerna att utnyttja funktionen. Följ utvecklingen på http://www.ballstavf.se

Medlemskort

De medlemmar som var på årsmötet fick sina medlemskort där. Övriga medlemskorten är utdelade i brevlådorna och rabatter gäller som tidigare hos Vallentuna Järn, Vallentuna Byggvaror, Solgården, Täby Nyans och OKQ8 Djursholm. För mer information om medlemsrabatter gå in på http://www.ballstavf.se

Information från årsmötet

Årsmötet var välbesökt med omkring 60 medlemmar närvarade. Inbjudna till årsmötet var Gun och Gunnar Hillbo som berättade i ord och bild om Bällsta och övriga Vallentuna från förr i tiden.

Styrelseförteckning

Efter årsmötet ser styrelsen ut som följer:

Ordf. Kurt Näslund – Bataljonsvägen 5
Kassör Marianne Windstam – Wirséns väg 6
Sekr. Annika Ekdahl – Bällstavägen 73
Ledamot Lars Perslid – Bällstavägen 93
Ledamot Birgitta Saarikoski – Tingvallav. 1
Suppleant Charles Boivie – Artillerivägen 5
Suppleant Robert Maiorana – Bataljonsv. 10
Revisor Lars-Åke Theorin – Manhemsvägen 24
Revisorsuppleant Gerhard Ågren – Bataljonsvägen 8
Valberedn. Bo Bergström- Kavallerivägen 10
Valberedn. Lotta Berken- Manhemsvägen 28
Valberedn. Ulf Näsström- Lovisedalsslingan 109

Bevara karaktären på husen i området

På förekommande anledning vill styrelsen uppmana boende att bevara den tidstypiska färgskalan från den tid husen byggdes. Har man för avsikt att restaurera och sätta en annan färg på huset/garaget eller tillbyggnaden så bör man först kontakta Byggnadsnämden i kommunen för råd. Nya skarpa färger kan tyckas vågade men ”stämmer för det mesta inte ihop med husets byggstil”.

Med vänlig hälsning & trevlig vår!

Bällsta Villaägareförening, styrelsen

Kommentar från Webbmaster: Nedanstående text delades ut som ett särskilt
informationsblad. Informationsbladen var hophäftade med varandra.

Vid senaste årsmötet var TRAFIKEN åter den hetaste frågan!!!!!

Vi är övertygade om att samtliga i Bällsta önskar ett ”Trafiksäkert Bällsta”. Ung som gammal, vänligen ta det därför lugnt på gatorna i Västra Bällsta. Det trevliga med Bällsta är att området nu verkligen vaknar till liv med nya inflyttade familjer och en massa härliga små barn. Vi som bor här vill dock att det skall vara säkert för oss alla. Vad är det då som gäller enligt lag och ordning?

Hastigheten: Alla ser och vet att det är 50 km/tim i hela Bällsta och vissa sträckor med 30 nära skolor och daghem. Visa hänsyn och ha respekt för andra. Håll åtminstone hastighetsbegränsningarna.

Nu påbörjas inom kort midjor vid 30-sträckorna samt en ordentlig upphöjning i korsningen Bällstav/Skvadronv, vilket förhoppningsvis kommer att ta ner hastigheten

Högerregeln: Den gäller i HELA området. Det innebär t. ex. att alla som kör norrut på Bällstavägen har skyldighet att lämna företräde för trafik på ”smågatorna” till höger. Nu rekommenderar vi dock att när man kör ut från dessa ”smågator” så skall man vara försiktig i alla fall. En olycka är värre än förlorad rättighet och prestige. Budskapet är att man skall ta det lugnt på alla gator.

Parkerade bilar på gatan: Parkering är enligt föreskrifterna max 24 timmar i sträck. Det innebär att när man använder bilen på dagarna så blir det aldrig ”24 timmar i sträck”. Observera att parkering på trottoar och mot körriktningen inte är tillåtet och påföljden kan bli böter.

Vi vill dock att man helt undviker att ha bilar ( eller andra fordon ) parkerade på gatorna. Detta är en vädjan för allas vår säkerhet och speciellt för lekande och cyklande barn. Vi vädjar (igen) till alla att se till att man kan parkera sina bilar på sin egen fastighet eller för området anpassad parkering. Alltså inte på gatan. Styrelsen avser att ”lappa” bilar som grannar/styrelsen tycker står fel. ”Lappen” är en vänlig anmodan att parkera på ett lämpligare ställe.

Det är inte trevligt att komma med pekpinnen så här. Tanken är att det skall upplysa om vad som är tillåtet. Vi kan sedan bara vädja (ytterligare en gång) till att Du respekterar reglerna och respekterar andra boende i Bällsta. Händer något så att någon blir skadad, så blir den skadade och man själv olycklig.