September 2008

Styrelsen har nu satt igång arbetet inför hösten. Vi vill först hälsa alla nyinflyttade välkomna och hoppas att ni och alla andra har haft en skön sommar.

Vi vill uppmärksamma alla på vår nya ”Köp- och Sälj-funktion” på hemsidan. Kanske vill du bli av med en säng eller du vill köpa en gräsklippare? Kanske just din granne i Bällsta vill bli av med just det du vill ha?

Nu kan alla medlemmar gå och lägga in annonser för en lokal marknad på vår hemsida: http://www.ballstavf.se

Ni hittar den på den vänstra sidan, under navigeringen, ”Köp och Sälj” och följ därefter instruktionen för att lägga in annonsen.

Vidare det som ligger oss varmt om hjärtat, nämligen tryggheten i Västra Bällsta, se nästa sida.

I arbetsplanen finns arbetet med det uppdrag vi fick vid årsmötet att göra ett förslag till kommunen om en gångbana på någon av sidorna av Bällstavägen vid södra infarten till området. Nya busshållplatser och övergångställen på Stockholmsvägen gör att man idag går på Bällstavägens södra del där det inte finns någon gångbana.

Vi vill också påminna fastighetsägare om skyldigheten att hålla ”vildvuxna häckar i tukt” så att framkomligheten på gångbanor inte försvåras och att sikten i korsningar inte försämras … och den återkommande pekpinnen om hastigeten. Ta det lugnare, är budskapet!!

Områdesbevakning ger en extra trygghet!!!!

7-8/8, Runristarvägen, stöld av cykel, svart Crescent, MTB.

9-10/8, Vallbostrand, skadegörelse bil, repa, intryckt vänster framskärm.

15-16/8, Bällstavägen, inbrott i villa, Någon/ra har berett sig tillträde till fastigheten genom att bryta bort en ca 80×60 cm stor träkasett i dörrens nedre del i ateljén. Därefter har man genomsökt hela huset. Kök, hall och vardagsrum i nedre plan. Hall, sovrum I,II och II i övre plan. Troligtvis har man gått ut genom köksingången eftersom den stod öppen när målsäganden kom hem. Fn okänt tillgrepp.

4-5/7, Kavallerivägen, stöld av släp, PYG532, TRAVELLER, LGRÅ, låst med bygellås.

Detta är utdrag från de senaste rapporterna från Polisen. Händelser som hänt tidigare under året i vårt område finns under ”Polisrapporter” på vår hemsida http://www.ballstavf.se.

Styrelsen i BVF arbetar för ett tryggare och säkrare Västra Bällsta och sedan två år tillbaka anlitas Roslagens Hundbevakning för en ronderad bevakning av f n fyra områden inom Västra Bällsta.

Många menar att man har inbottslarm och att det därför inte behövs ett bevakningsföretag. Styrelsen är dock övertygad om att ronderad bevakning med direkttelefon till bilarna ger ett säkrare Västra Bällsta och framför allt en trygghet när man är inom sina väggars borg. Respekten för varandra har ju tyvärr minskat i samhället, samtidigt som en tillsägelse uppfattas som en provokation (då det egentligen är tvärtom).

Vi är ca 400 villafastigheter i området och en enkel beräkning visar att om alla betalar 1200:- om året (fast pris i två år om inte bränslepriserna skenar), så ger det ca 480 000:- per år och för detta skulle vi få rondering i området på 1,5 – 2 tim varje dygn hela året. Då kan det variera mer eller mindre för olika dygn – dock alltid en bil här varje natt. Fördelen med ett lokalt bevakningsföretag som Roslagens Hundbevakning är att dom snabbt är på plats och kan agera. Vi har direkttelefon till bevakningsbilarna vilket gör att man känner tryggheten.

Hittills har intresset funnits såtillvida att fyra områden bevakas. Är inte majoriteten av fastigheterna med så blir det naturligtvis inte för hela området utan för dom vägar där intresset är stort. Vi talar om 100:- i månaden. Vad får man? Jo, bl.a. följande:

• skyltning vid infarter om att området är bevakat
  • bevakningsdekal på brevlåda och vid dörr
  • minst en rondering varje natt med bil
  • två direktnummer till bevakningsbilarna, att ringa vid oroligheter
    eller vid önskad eskort från buss/tåg nattetid
  • assistans vid inbrott (dock med debetering, se hemsidan)
  • möjlighet att för 400:-/vecka få särskild tillsyn en gång per natt,
    där väktare går runt huset (en trygghet när man t.ex. åker på semester).

(Läs mer om områdesbevakningen på vår hemsida http://www.ballstavf.se under rubriken ”Områdesbevakning”.)

Vid frågor, ring Kurt Näslund, 070 544 27 90.

Meddela Dig på e-post kurt.näslund@swipnet.se eller på lappen nedan för intresse och lämna i någon av brevlådorna nedan.

Vill du istället få denna information via e-mail, maila till annika@ekdahl.org.

Med hopp om en forsatt trevlig höst,
Bällsta Villaägareförening