Rapport från Våren hos Rydells den 21 mars

Lördagen den 21 mars samlades vi utanför Rydells. Men vårvärmen var långt borta. Medan vi väntade på att klockan var dags hittade vi en solig plats i lä, där vi likt surikater väntade, med nosen mot solen. Himlen var lovande blå och inomhus var det vårlikt och doften av kompost och fuktig grönska slog emot oss.

Över fyrtio medlemmar hade anmält sig till besöket. Pelle Olsson visade oss runt och berättade om företagets verksamhet. Ofattbara siffror om tulpaner, lökar, buketter surrade. Lådorna som rullade över våra huvuden och alla löpande band kändes, våren till trots, som tomteverkstan på julafton.

Odlingsbäddar som våningssängar, kreativt och kul! Många fascinerades av ”handarbetet”. Alla enskilda tulpaner hade minst en gång varit i handen på en människa. Att påsken var på väg kunde vi också se, små samplanteringar till påskgrupper låg förberedda på vagnar. I ett rum kom vi till de krukväxter som köps in för vidare leverans till butiker. Där fanns härliga hortensior till och massor med orkidéer.

Vi blev också förevisade den samling bucklor och pokaler som Rickard Rydell kört in genom åren. En visning som gjorde ett djupare intryck på vissa av besökarna. (Och där blev bilderna för dåliga!)

Efter visningen fick vi packa vår egen tulpanbukett. Jag vet inte om någon höll måttet inför kommande anställning – men tulpanerna höll verkligen måttet. Mina står fortfarande raka och fina, en vecka senare.

Under kaffestunden fortsatte Pelle att berätta om hur företaget vuxit från där det började, Kornhamnstorg 1912 via jordbruket i Stängselboda som avvecklades i samma takt som växthusodlingarna och tulpanfrossan utökades. Tulpaner – vitaminer för själen!

Vi hoppas att vi får komma tillbaka!