Rapport från Växtbytardagen

Växtbytardagen 2015 genomfördes planenligt. Utlovat var att njuta av grannar, kaffe och sol. Det gick så där. Trots ytterst osäkert väder, regntunga moln och kyla kom det cirka trettiotalet personer som njöt av varandras sällskap och kaffet som VHK (Vallentuna Handbollklubb) stod för. Solen uteblev tyvärr. Vi hade försökt locka fram den med ett parasoll, men det dög också som regnskydd för den kakbuffé VHK hade dukat upp. Den viktigaste personen som kom var Gun Abrahamsson från Svenska Örtasällskapet. Hon var bekymrad över regnmolnen så för säkerhet skull stod hon under en presenning och talade om örter, och våra örtagårdar. Och tror någon att vi var först så, fel. Redan de gamla romarna…. Hon tipsade också om hur man kan göra sitt örtsalt. Lite hade hon med till försäljning också.

Det fanns en del växter och även frön, som bytte ägare. Men i huvudsak pratar man, fikar och har det väldigt trevligt.