Möte med Daniel Jäderland

Den 18 mars kommer några från styrelsen att träffa Daniel Jäderland som arbetar med trafiksäkerhetsfrågor i kommunen. Vi kommer att tala om detta, men tar tacksamt emot flera åsikter. Denna gång kommer vi bara att ta upp området: Bällstavägen, mellan Stockholmsvägen och Runristarvägen och Runristarhörnan mot gångvägen under Bällstavägen, (men vi strävar efter fler möten!) med följande kommentarer:

Bällstavägen är idag hårt trafikerad med fordon som hör hemma i projekteringen kring Tingvalla, också trafikerad i morgonrusningen med föräldrar som levererar barn till skola/förskola på Lovisedalskolan samt leveranser till skolan. Det går också många människor där, på väg till bussar och tåg och ICA.

Den delen av Bällstavägen saknar trottoar, tanken var kanske den att folk skulle gå på trottoar, Bällstavägen, svänga in Runristarvägen (saknar trottoar mellan nummer 69-57) gå i gångtunneln under Bällstavägen för att vidare komma till busshållplatser. Den vägen är en stor omväg, i synnerhet om en ska gå till Tallåsvägens busshållplats.

Den allmänna meningen är att det körs alldeles för fort på Bällstavägen. I november sattes det upp refuger på Bällstavägen nära Lovisedalsslingan. Bällstavägen gör också en svag krök som inte följs av plogbilar och bilister vilket har lett till en stor grop (bilsdäck bred och 20 cm djup) vilket känns trafikfarligt. Det är också mycket sly som växer ut över vägen just där.

Önskemål från föreningens medlemmar: Hastighetsreducerande refuger närmre Stockholmsvägen. Hastighetsbegränsning 30 ifrån Stockholmsvägen. Trottoar på ena sidan, som tas av vägbanan också av allmänningen bredvid. Trottoar på Runristarvägen mellan 69-57.

Gångvägen från Runristarhörnan, under Bällstavägen, att i slänten mellan väg och tomt – en trapp upp mot befintlig trottoarsnutt på Bällstavägen.

Som sagt: Åsikter om trafiksäkerhet emottages tacksamt, till styrelsen, e-adresser finns under Styrelsen 2016 eller på facebook!