Rapport från möte med Daniel Jäderland den 23 mars

Vi träffades och jag lämnade över alla bilder och kommentarer jag fått ifrån er. När det gäller felanmälan instruerade Daniel Jäderland oss om appen – fördelen med appen är att det går direkt in i systemet med koordinater – så installera appen, ta bild så hamnar det direkt i rätt ”korg”, så att säga. Det finns också en länk på hemsidan där anmälningar kan göras på nedkörda stolpar, trasiga gatlyktor och liknande.

Sen berättade Daniel Jäderlund om kommens cykelplan. Kommunen har för första gången gjort en plan för cykelbanor. Den togs beslut om förra året. Det ska dock sägas att det är en vision som i sin helhet aldrig kommer att genomföras. Men en vision – för första gången med cykel i fokus. I denna cykelplan finns också Bällstavägen inskriven. Den del som är möjlig är just sträckan mellan Runristarvägen och Stockholmsvägen. Just där, på var sin sida om vägen äger kommunen marken. Men inget av den är ännu projekterad.

Hålet i Bällstavägen är felanmält och kommer att åtgärdas inom kort. Att flytta, eller göra en till avsmalning på Bällstavägen, kan ha sina problem med skymd sikt i kurvan. Men han antecknad för vidare undersökning, liksom en ”hastighetavläsare”.

När det gäller trottoar på Runristarvägen 69-59 så blir det troligtvis aldrig av. Däremot en trapp vid gångtunneln upp på Bällstavägen på väg mot busshållplatserna, är inte en omöjlighet, varken tekniskt eller kostnadsmässigt.

Daniel Jäderlund har arbetat på kommunen i ett halvår och anser att politikerna är lite fega och bilistinriktade. Andra kommuner med villaområden som liknande Bällsta, har redan 30-begränsning. Men det är en attitydförändring på gång, menar han och ger som exempel just cykelplanen, en vision som är beslutad. Det är också en plan för fotgängare på gång. 

Allt handlar naturligtvis om pengar. Allt kostar och ska bekostas av kommunala medel. Kommunen är stor och trafiks-osäkerheten är betydligt större på andra håll. Ytterst är det politikerbeslut som ger klarsignal till förändringar av större karaktär och därför tar det tid. Sen är det också andra aspekter som bidrar/hindrar vissa ingrepp, tex vattenavrinning, snöröjning och liknande. 

Vid avsmalningarna finns INGA företrädesskyltar. Avsmalningarna fungerar därför ypperligt som en hastighetssänkande åtgärd.

Västra Bällsta är ingen genomfart. Bällstavägen är därför ingen huvudled. Kör man bil här är det för att man bor här, lämnar barn här eller hälsar på någon som bor här. Alla bilister har en relation till området. Det är vårt område!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.