Äppelträdsbeskärning

Lördag den 17 augusti

Agneta Östlund, med ”Grönt Kort” i trädbeskäring samlade ett femtontal trädgårdsägare kring ett äppelträd på Kompanivägen. Deltagare som med sekatören i hög beredskap och med Agnetas vakande ögon över oss ansade ett gammalt äppelträd. Tips om lämpliga redskap, skillnad mellan bra och dålig sekatör (en BRA sekatör ska ha sidoskär, gärna med utväxling) grensågar och andra verktyg förmedlades med entusiasm av Agneta. Också om skillnaden mellan unga och gamla träd och hur dessa ska klippas, om vattning och plantering gicks igenom. Också tips om bärbuskar ska ansas. Ett rejält urval om böcker i ämnet visades och vi läste, testade också artbestämning.

Agneta Östlund, styrelsemedlem i Sveriges Pomologiska Sällskap, berättade också om deras kommande aktivitet. De som inte hade möjlighet (i lördags den 17 augusti) att delta, kan få en genomgång den 8:e september, kl. 10-16 i Ekebyhovs slottspark på Ekerö. Sveriges Pomologiska Sällskap beskär fruktträden i genbanken, varje vår och höst. Och i år görs det alltså den 8 september. Kunniga medlemmar ur föreningen visar och handleder hur man på bästa sätt beskär under sensommaren. På samma plats, alltså Ekebyhovs slottspark kan den som är nyfiken på sitt äppelbestånd få hjälp med sortbestämning av frukten. Den 29 september är det Äpplets dag på Ekebyhov, 12-16. De som är nyfikna och intresserade kan läsa mer på deras hemsida: http://svepom.se/startsida