För kännedom: Grillplats mellan Skvadronvägen och Lovisedalshöjden

Sen tidigt 1980-tal har det funnits en grillplats på berget i skogen mellan Skvadronvägen och Lovisedalshöjden i Västra Bällsta. Med dåvarande stadsträdgårdsmästare Mats Hellqvists tillstånd renoverades platsen ca 1990 av Karl-Olof Jonsson, Friluftsfrämjandet, boende i området. Platsen är ofta använd av klasser från Lovisedalsskolan och närliggande förskolor men också en plats dit barnfamiljer från området återvänder gång på gång för äventyr och korvgrillning.

Friluftssamordnare Mir Grebäck von Melen (till vänster) och Erik Lundqvist (till mitten), fritidsförvaltningen på Vallentuna kommun, menar på att platsen bör uppdateras, den befintliga grillplatsen är undermålig och bör för ökad säkerhet, ersättas med betongring med sand och stentäckt botten men framförallt att den finns med på räddningstjänstens kartor över grillplatser, något som inte var ett krav på 1980-talet.

Både skog och villaområdet har växt under tiden och träd nära själva platsen bör fällas för att en säkrare plats ska kunna iordningställas, och förankra ett vindskydd med säkerhetsavstånd till själva eldstaden. I planen ingår också att en person från Bällsta Villaägareförening sköter kontakten till fritidsförvaltningen. Förvaltningen har inte resurser till veckovis tillsyn utan den sköts av föreningen. Om det vid tillsyn behövs åtgärder av ett eller annat slag, sköter den personen kontakten med Vallentuna kommun som åtgärdar.

Tilläggas bör att eldning i skog och mark är något som allemansrätten ger oss rätt till med krav på säkra förhållanden, därför är det fint att kommunen är beredd att försäkra sig om en säker plats.

Synpunkter kan lämnas till Bällsta Villaägareförenings sekreterare: borje@ballstavillaagarforening.se