Grannsamverkan på Facebook

Facebook-gruppen Grannsamverkan i Västra Bällsta startades 23 mars 2015 och har nästan 500 medlemmar. Gruppen är sluten för boende i Västra Bällsta, vilket omfattar närmare 560 fastigheter. Information till medlemmar sker genom e-post och Facebook. Övriga fastighetsägare får information via sin e-post. Det gäller även fastighetsägare anslutna via sina bostadsrättsföreningar i områdena Hasselgården, Bällsta Gård och Vallbostrand.

Samordnare för Grannsamverkan i Västra Bällsta är Kurt Näslund (kurt.naslund@tele2.se) och Cecilia ”Cissi” Jidkvist (fisken73@hotmail.com). För att snabbt meddela dig med Kurt Näslund, ring eller sms:a 070-544 27 90. Detta är speciellt viktigt vid inbrott, försök till inbrott, etc.

Fördelen med Facebook är att vi kan få ut information om händelser snabbt till medlemmar. Samtidigt så blir alla på Facebook snabba ”rapportörer” då alla själva kan skriva direkt på Facebook om vad som händer.

Lokalpolisen (Lopo) sänder ut information på via e-post när ett villa- eller lägenhetsinbrott har skett. Det kan också gälla annat som Lopo vill informera om eller ha hjälp med. Denna information förmedlar vi direkt via Facebook och e-post till boende i området. Vid olika tillfällen vill vi också uppmana/påminna om vad man bör tänka på när man till exempel reser bort.

I Grannsamverkan är man inte betalande medlem utan man hjälper varandra och vi hjälper centralt till att påminna om att hjälpa varandra. Var hela tiden uppmärksam på förändringar – det kan vara vad som helst. Viktigast är att vara uppmärksam på okända personer och bilar; är något konstigt så ring 114 14 och berätta. Det kan bli en pusselbit i en större härva. Vid pågående brott eller man ser personer inne på fastigheter där de inte skall uppehålla sig, ring 112.

Vi kan nu glädjas åt att ha en Grannsamverkanbil som ronderar i Vallentuna. Den betalas av kommunen och körs av frivilliga personer som får genomgå en kurs ledd av polisen. Vi har ett antal förare från vårt område som regelbundet genomför körpass på mellan 3 till 6 timmar, allt enligt egen önskan. Anmäl dig du också! Ring eller mejla Kurt Näslund.

Till sist – hälsa på alla; det är trevligt, och den uppmärksamheten gillas inte av tjuven.

— Kurt Näslund och Cecilia Jidkvist

Tips!Polisen om Grannsamverkan kan man få tips om hur man genom Grannsamverkan kan minska risken för inbrott.